Nuorisovaihto

Vaihto-oppilaita elokuun leirillä Karkussa

Nuorisovaihto on rotareiden tunnetuimpia ohjelmia. Vuosittain yli 8 000 oppilasta maailmanlaajuisesti tutustuu rotareiden kautta erilaiseen kulttuuriin joko muutaman viikon leirillä tai viettämällä kokonaisen kouluvuoden ulkomailla. Vaihtoon voivat hakeutua kaikki sopivan ikäiset nuoret, myös rotareiden lapset.

Hakijoilta edellytetään joustavuutta ja riittävää itsenäisyyttä. Tärkeää on, että nuori itse on oman lähtöpäätöksensä takana.

Rotaryn sertifioitu nuorisovaihto on turvallinen ja edullinen tapa tutustua toisen maan kulttuuriin, tapoihin ja ihmisiin. Vaihtoon lähtevä nuori ja hänen perheensä osallistuvat perehdytykseen ja koulutukseen, samoin kuin Suomeen saapuva nuori perheineen kouluttautuu kotimaassaan. Isäntäperheet tai rotaryklubit eivät saa korvausta nuoren majoittamisesta, toiminta perustuu vapaaehtoiseen palvelutoimintaan. Nuori asuu isäntäperheessään perheenjäsenenä. Nuorisovaihdon kautta syntyy usein pitkälle tulevaisuuteen kantavia ystävyyssuhteita nuoren ja hänen isäntäperheidensä sekä nuoren oman perheen ja isäntäperheiden välille.

Nuorisovaihto ohjaa nuoria vastuuntuntoiseen kansainvälisyyteen ja luo edellytyksiä yhteistyökykyisen ja turvallisen maailman rakentamiselle. Tavoitteena on opettaa erilaisuuden ymmärtämistä ja suvaitsevaisuutta sekä kulttuurien moninaisuuden arvostamista.